Ranjana Zwijnenberg verteld de waarheid

DE WAARHEID IS HARD WE WILL BE VICTORIOUS KLOKKENLUIDERS!!!
WE WILL BE VICTORIOUS KLOKKENLUIDERS!!!

vrijdag 11 augustus 2017

Waarheidsbevinding dat vluchtelingencrisis niet noodzakelijk is naar aanleiding van PowNed's vluchteling Tariq blijkt acteur, die nu spijt heeft van zijn rol

PowNed's vluchteling Tariq blijkt acteur, die nu spijt heeft van zijn rol

'Ik voel me gebruikt'

Het blijkt allemaal in scene gezet te zijn: de twaalf afleveringen die Tariq Kasem in het najaar van 2016 opnam voor de PowNed-rubriek 'vluchteling maakt kennis'. In gebrekkig Nederlands deed Kasem (23) - ooit wel vluchteling uit Irak, maar nu al meer dan twaalf jaar woonachtig in Almere - zijn best om zo goed mogelijk in te burgeren. Op sleeptouw genomen door Rutger Castricum graaide Kasem naar balletjes op een oer-Hollandse bingoavond en at hij taart op een verjaardag in een Vinex wijk.

Blijf op de hoogte

Iedere dag rond lunchtijd het belangrijkste nieuws van de ochtend, de mooiste fotografie en het gesprek van de dag? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.
Heel bijzonder, vond Kasem de samenwerking destijds. Maar nu, enkele dagen na de respectloze woorden van PowNed over de verdronken Syrische vluchteling in Venlo, wil hij niets meer met de omroep te maken hebben. Aan het tweede deel van de rubriek 'vluchteling maakt kennis' zal hij niet meer meewerken. 'Ik bied mijn excuses aan aan iedereen die het verwijderde artikel over de verdronken Syrische jongen heeft gelezen,' zegt Kasem. In het stuk verwijt een PowNed-journalist de verdronken jongen dat hij andere zwembadgasten 'een vervelende dag' heeft bezorgd. Dominique Weesie, voorzitter van Powned, bood meteen zijn excuses aan op Twitter voor de miskleun. Kasem vindt die excuses goed, maar is - als oud-medewerker van PowNed - toch zeer teleurgesteld in de omroep. 'Het niveau is tot een historisch dieptepunt gedaald.


Ik voel me gebruikt
Tariq Kasem
Bij het feit dat PowNed acteurs inhuurde voor de rubriek 'vluchteling maakt kennis' heeft Kasem nooit lang stilgestaan. 'Ik ben gewoon via mijn castingbureau gevraagd voor deze rol,' vertelt hij. 'Eerst hadden ze twee echte Syrische vluchtelingen gescout, die pas een paar maanden in Nederland waren. Maar die wilden bepaalde opdrachten niet uitvoeren. Ze spraken ook nog te weinig Nederlands voor een echt gesprek.'

Kasem wist via zijn omgeving wel dat PowNed bekend stond om zijn 'racistische en rechtse trekjes', maar dacht met zijn rol juist iets positiefs toe te voegen. 'Het leek me dat met items over integratie dit de inburgering ook ten goede komt,' zegt hij. 'Maar het bleek het racisme juist in de hand te werken. Ik voel me gebruikt.'
Ik heb van hem geleerd hoe mensen niet met elkaar moeten omgaan
Tariq over Rutger Castricum
Waarom de omroep niet bekendmaakte dat hij een acteur was, is voor Kasem zelf ook onduidelijk. Hij hoefde geen geheimhouding te tekenen. 'Ik ben een afgestudeerd drama-artiest die zich heeft voorgedaan als vluchteling,' zegt hij. Toen de fragmenten dit voorjaar werden uitgezonden spraken kennissen uit de buurt Kasem vaak aan. 'Ze snapten het niet, ze wisten dat ik gewoon vloeiend Nederlands sprak.' Tijdens de opnames - die Kasem over het algemeen erg leuk vond - knaagde er toch ook iets. 'Af en toe voelde het niet goed. Maar ik dacht: ik ben hier nu aan begonnen, ik moet doorgaan. Tv is soms hard.'

Kasem wil nu geen kijkers meer voor de gek houden. 'En ik wil uit het PowNed-hoekje.' Als jonkie was hij erg onder de indruk van Rutger Castricum, zegt hij, maar die is ook van zijn voetstuk gevallen. 'Ik heb van hem geleerd hoe mensen niet met elkaar moeten omgaan.'

Op het verhaal van Tariq en op de vraag of PowNed vaker acteurs gebruikt voor filmpjes wil de redactie van PowNed op dit moment geen antwoord geven.